• ۰۹۱۷۰۴۸۲۸۲۱ - ۰۹۱۷۰۴۸۲۸۲۰ - 09170482826
  • شنبه تا پنج شنبه ۸ صبح الی 16 بعدازظهر

انواع دیگ بخار از نظر تعداد گذر دود

از آنجایی که انتقال حرارت در دیگ توسط اشتعال سوخت انجام می­ شود، تبادل حرارت بیشتر بین محصولات احتراق و دیگ، باعث افزایش بازدهی می­ شود. بدین ترتیب با افزایش تعداد گذر دود، انتقال حرارت بیشتزی انجام می ­شود.

انواع دیگ بخار از نظر تعداد گذر دود

دیگ­ های بخار دوپاس

در این نوع دیگ، دود طی دو مرحله از دودکش خارج م ی­شود. بدبن صورت که ابتدا یک پاس از داخل کوره عبور کرده و در پاس دوم از داخل تیوب­ها عبور می نماید. این نوع از دیگ­ ها نسبت به سایر انواع دیگ­های فایرتیوب راندمان پایین­تری دارند و معمولا در دیگ­های عقب خشک استفاده می­ شوند. به دلیل راندمان پایین تولید این نوع از دیگ ها تقریبا منسوخ شده است.

دیگ ­های بخار کوره برگشتی

در این نوع از دیگ­ ها پس از احتراق مشعل، محصولات احتراق وارد کوره شده و پس از رسیدن به انتها، از طرفین برگشت داده می­ شوند و سپس وارد پاس لوله­ ها شده و نهایتا از دودکش خارج می­ گردند. بازدهی این نوع از دیگ­ ها از دیگ­های دوپاس بیشتر و از دیگ­های سه ­پاس کمتر می­ باشد. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع دیگ­ ها برای تولید بخار مرسوم نبوده و بیشتر برای تولید آبگرم و در ظرفیت­ های نه چندان بالا مورد استفاده قرار می­ گیرند.

دیگ­ های بخار سه­ پاس

یکی از رایج ­ترین دیگ­ هایی که امروزه مورد استفاده قرار می­ گیرد، دیگ سه­ پاس عقب تر می­ باشد.با توجه به اینکه در این نوع دیگ، محصولات احتراق سه مسیر گذر را طی می­ کنند میزان انتقال حرارت بالا بوده و بازدهی این نوع از دیگ­ها بالا می­ باشد.

دیگ­ های بخار چهار پاس

این نوع از دیگ­ ها به دلیل میزان سطح تبادل حرارت بالا، بیشترین بازده­ی حرارتی را دارا هستند. اما به دلیل هزینه­ های ساخت بالا و پیچیدگی­ های آن مقرون بصرفه نمی­ باشند. همچنین به دلیل تعداد مسیر بالای دود، دمای گازهای خروجی به زیر نقطه ­ی شبنم رسیده و باعث خوردگی دودکش و حتی خود دیگ می­ گردد. همچنین این دیگ ­ها در معرض تنش­ های حرارتی بالایی هستند بویژه در مواردی که نوسانات ناگهانی رخ دهد، این امر منجر به آسیب رساندن به بدنه ­ی دیگ و ایجاد ترک می گردد. به دلیل موارد ذکر شد می­ توان گفت دیگ­های چهار پاس بلااستفاده بوده و تولید ها متداول نمی باشد.